29 دسامبر 2023- وجود پلاک غیر کلسیفیه در بیماران با نمره ی کلسیم کرونری صفر، با دیابت، سن بالا، شاخص توده بدنی بالا (BMI) و افزایش حجم چربی پریکارد  (PFV)مرتبط است.

محققان گفتند: پس از تعدیل چند متغیره، افزایش شاخص توده بدنی یک پیش بینی کننده ی قابل توجه برای وجود پلاک غیر کلسیفیه باقی ماند. این یافته ها به صورت آنلاین در مجله ی قلب هند در 19 دسامبر 2023 منتشر شد.

همانطور که در مطالعات کوهورت بزرگ گزارش شده است کلسیم اسکور یا CAC برابر با صفر در بیماران با خطر متوسط ​​پایین برای بیماری عروق کرونر(CAD) ، خطر مرگ و میر و عوارض پایینی را پس از 10 سال پیگیری به همراه دارد. با این حال، نمره CAC صفر، وجود پلاک‌های غیر کلسیفیه را در نظر نمی‌گیرد. این پلاک ها با اسکن معمول CAC یا آنژیوگرافی معمولی قابل تشخیص نیستند، اما در صورت شناسایی با سی‌تی آنژیوگرافی عروق کرونر، پیامدهای پروگنوستیکی(پیش آگهی) دارند.

مرحله ی اولیه آترواسکلروز کرونری، شامل تشکیل پلاک کرونری غیر کلسیفیه است که با افزایش تنش برشی(shear stress[1]) و بازسازی مثبت عروق کرونر مرتبط است. این نوع پلاک کرونری در مقایسه با پلاک کلسیفیه که نمایانگر مراحل آخر آترواسکلروز عروق کرونر و ضایعه ی پایدارتر است، احتمال بیشتری دارد که پاره شود و ترومبوز ایجاد کند و احتمالاً باعث سندرم حاد کرونری یا مرگ ناگهانی قلبی شود. از این رو، شناسایی پیش‌بینی‌کننده‌های بالقوه برای پلاک غیرکلسیفیه برای طبقه‌بندی خطر و کنترل فاکتورهای خطر در بیماران مشکوک به CAD، به ویژه زمانی که CAC برابر با صفر باشد، مهم است.

بنابراین عبدالامیر الموسوی و همکارانش از دانشگاه کوفه در نجف عراق، ارتباط PFV  و عوامل خطر کلاسیک کرونری حضور پلاک غیر کلسیفیه را در بیماران مشکوک به بیماری عروق کرونر با CAC برابر با صفر، در یک مطالعه ی گذشته نگر بین آوریل 2022 تا ژانویه 2013 ارزیابی کردند.

در این مطالعه، 811 بیمار مبتلا به درد قفسه سینه که حاکی از آنژین بود، شرکت کردند. آنها برای ارزیابی CAD تحت سی تی آنژیوگرافی کرونر قرار گرفتند. از این تعداد، CAC در 417 مورد، برابر با صفر بود.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· بیماران مبتلا به پلاک غیرکلسیفیه در مقایسه با بیماران بدون پلاک، مسن تر (9 ±54 در مقابل 10±50) و دارای شیوع بالاتری از دیابت قندی (31% در مقابل 17%)، وBMI  بالاتر (29.9 در مقابل 28.3) بودند. همچنینPFV  بیشتری داشتند(123 سانتی متر مکعب در مقابل 99 سانتی متر مکعب).

· در تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیره، شاخص توده ی بدنی بالا(OR=1.1)،یک پیش‌بینی‌کننده مستقل برای حضور پلاک کرونری غیرکلسیفیه در بین بیمارانی با CACبرابر با صفر پس از تعدیل برای متغیرها در آنالیز تک متغیره، باقی ماند.

محققان نوشتند: در بیمارانی با CAC مساوی با صفر، دیابت شیرین، سن بالا، BMI بالا و افزایشPFV ، همگی با وجود پلاک غیر کلسیفیه مرتبط بودند. پس از تعدیل چند متغیره، افزایشBMI ، یک پیش بینی مستقل مهم برای حضور پلاک غیر کلسیفیه باقی ماند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/bmi-may-independently-predict-non-calcified-plaque-presence-among-patients-with-a-cac-0-study-122208

 



[1]تنش برشی ( در عروق خونی ) : نیروی تماسی حاصل از جریان خون در سطح اندوتلیال یک رگ خونی است.